IBD

Raport z badania „Stosowanie testów w biznesie”

Testy w biznesie – podstawowe dane o badaniu

Raport przygotowany przez Instytut Rozwoju Biznesu, Polską Fundację Badań nad Zarządzaniem i Pracownię Testów Psychologicznych, zaprezentowany podczas konferencji „Testy w biznesie. Standardy a praktyka”, które odbyła się w Centrum Konferencyjnym Instytutu w Serocku 11 marca 2011 roku.

Patroni medialni: HRNews, nf.pl, Puls Biznesu, Bizneswieszjak.pl, „Personel i Zarządzanie”.

Wyniki badania ankietowego zaprezentowała dr Aleksandra Jaworowska, Prezes Pracowni Testów Psychologicznych PTP.
Zobacz także naszą ofertę doradczą

Historia ankiety

2009 rok – Ankieta EFPA; dedykowana wyłącznie psychologom

2010 rok – Instytut Rozwoju Biznesu i Pracownia Testów Psychologicznych PTP tworzą ankietę dla osób stosujących testy w firmach; dedykowana nie tylko psychologom.

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /usr/home/cftn/domains/ibd.beta.crafton.pl/public_html/wp-content/themes/ibd/includes/sections/redHeaderWithText.php on line 47

Ankieta dla osób stosujących testy w firmach

Autorzy Zespół konsultantów Instytutu oraz PTP PTP
Budowa 11 pytań zamkniętych + 1 pytanie otwarte
Adresaci Osoby stosujące testy w obszarze pracy i organizacji
Wersje Papierowa i elektroniczna
Respondenci 112 osób

Respondenci – wiek

image010

Respondenci – wykształcenie

Wykształcenie wyższe (z jednym wyjątkiem)

image011

Zatrudnienie – wielkość firmy

image012

Zatrudnienie – branża

image013

Zatrudnienie – dział

image014

Częstość stosowania testów

image015

Cele stosowania testów

(co najmniej kilka razy w miesiącu)

image016

Przedmiot badania testami

image017

Najpopularniejsze testy biznesowe

image018

Co decyduje o wyborze testu

image019

Skąd pochodzą stosowane testy

image020

Wykorzystanie internetu i komputerów

image021

Wykorzystanie internetu i komputerów – teraźniejszość i przyszłość

  • Obecnie dominuje badanie wersjami „papier-ołówek”.
  • Przyszłość należy jednak do badań komputerowych i internetowych. Ponad ¾ respondentów sądzi, że udział tych sposobów badania zwiększy się w przyszłości.

Dostęp do testów psychologicznych

Powinien być ograniczony. Sądzi tak:

  • 96% psychologów
  • 69% niepsychologów
image022

Błędy i nieprawidłowości w stosowaniu testów

image023

Podnoszenie kwalifikacji w zakresie stosowania testów w biznesie

image024

Podsumowanie

  • Testy w biznesie są stosowane głównie w celach rekrutacji zewnętrznej, rzadziej – alokacji i szkoleń
  • Stosuje się je przede wszystkim do pomiaru osobowości i „miękkich” kompetencji, rzadziej – do
  • pomiaru inteligencji i zdolności
  • Najpopularniejsze testy – dostępne na rynku, ogólnego przeznaczenia
  • Wiedza i umiejętności powinny decydować o dostępie do testów

Wnioski

  • Brak jest specyficznych dla HR narzędzi diagnostycznych i/lub narzędzi o specyficznych dla HR zastosowaniach
  • Jest powszechna potrzeba podnoszenia kwalifikacji w zakresie kompetentnego stosowania testów
Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /usr/home/cftn/domains/ibd.beta.crafton.pl/public_html/wp-content/themes/ibd/includes/sections/redHeaderWithText.php on line 47