Raport z badania „Kryteria sukcesu w stosowaniu Assessment Centre i Development Centre”
Raport z badania Assessment Centre i Development Centre
Podstawowe dane o badaniu Assessment Centre i Development Centre
- Adresaci badania ankietowego: pracownicy działów HR
- Termin: badanie przeprowadzono w listopadzie 2012 roku
- Cel ankiety: zebranie informacji o praktyce stosowania Assessment i Development Centre
- Analizy statystyczne: przeprowadzono na podstawie danych uzyskanych od 39 respondentów
- Raport zaprezentowany 12.12.2012 roku podczas XI Spotkania Eksperckiego w Centrum Szkoleniowym Instytutu, Warszawa, ul. Sienna 73
Partnerzy medialni:
- „Personel i Zarządzanie”
- HRNews
- Biznes.wieszjak.pl
- Nowoczesna Firma
- Pracuj.pl
- Strategie Biznesu
A. RESPONDENCI ANKIETY
1. Rola respondentów w opisywanych Assessment Centre i Development Centre
- Brałem udział w budowaniu AC/DC – 69%
- Byłem asesorem – 64%
- Byłem zleceniodawcą AC/DC – 44%
Raport Assessment Centre i Development Centre – wnioski
Respondenci w większości zarówno brali udział w budowaniu sesji Assessment Centre i Development Centre, jak i byli asesorami. 44% respondentów to zleceniodawcy.
| ROLA | LICZBA OSÓB | LICZBA OSÓB W % |
| Udział w budowaniu & asesor | 16 | 41% |
| Zleceniodawca | 8 | 13% |
| Udział w budowaniu & zleceniodawca | 4 | 10% |
| Asesor & zleceniodawca | 4 | 10% |
| Udział w budowaniu | 2 | 5% |
Udział respondentów w szkoleniach dotyczących Assessment Centre i Development Centre
- Nie – 36%
- Tak – 64
Wnioski
Szkolenia organizowane przez uczelnie – 10%, szkolenia wewnętrzne – 31%, szkolenia zewnętrzne – 61%. Aż 36% respondentów nie uczestniczyło w szkoleniach dotyczących systemów AC/DC. Najczęściej szkolenia, w których brali udział respondenci, prowadzone były przez firmę zewnętrzną.
Komentarz ekspercki
Brak udziału w szkoleniu z tego zakresu nie pozwala być dobrym asesorem lub uczestniczyć w budowaniu AC/DC.
„Asesorzy przed dopuszczeniem do uczestnictwa w ośrodku oceny muszą odbyć dogłębne szkolenia i uzyskać poziom wykonania zgodny z wytycznymi zawartymi w dziale – Szkolenia asesorów.”
3. Znajomość międzynarodowych standardów dotyczących stosowania Assessment Centre i Development Centre
- Nie znam – 26%
- Słyszałem, ale nie znam – 25%
- Słyszałem, ale nie zapoznałem się dokładnie – 18%
- Słyszałem, ale zapoznałem się pobieżnie – 10%
- Znam i stosuję w przeprowadzanych AC/DC – 21%
Wnioski
Zaledwie 21% respondentów deklaruje, że zna i stosuje w przeprowadzanych AC/DC międzynarodowe standardy. Aż 26% respondentów w ogóle nie zna tych standardów, a pozostała część tylko o nich słyszała bądź pobieżnie się zapoznała (43%).
Komentarz ekspercki
Powstaje pytanie, skąd osoby realizujące projekty Assessment Centre i Development Centre czerpią wiedzę na temat sposobów realizacji zabezpieczających jakość i efektywność procesów oceny?